Welkomstdag voor 67 nieuwe leden van het Vlaams Parlement

Op 9 juni 2024 werden 67 nieuwe leden verkozen voor het Vlaams Parlement, wat goed is voor 54 percent van het totaal aantal Vlaamse volksvertegenwoordigers. Om hen optimaal voor te bereiden op hun nieuwe mandaat en werkomgeving, organiseert het Vlaams Parlement op 26 juni een welkomstdag.

Eerste kennismaking

Op 26 juni zal het Vlaams Parlement 67 nieuw verkozen leden verwelkomen. Deze dag is bedoeld om hen alle nodige informatie te verschaffen voor de start van het eerste parlementaire jaar en hen in contact te brengen met de administratieve diensten die hen zullen ondersteunen. Tijdens een rondleiding door de parlementsgebouwen en een bezoek aan het Bezoekerscentrum staan ook op het programma, kunnen de nieuwe volksvertegenwoordigers hun toekomstige werkplek verkennen.

67 nieuw verkozenen

Van de 124 volksvertegenwoordigers die op 9 juni voor het Vlaams Parlement werden verkozen, nemen er 39 voor het eerst een parlementair mandaat op, waarvan 2 opvolgers. 28 nieuw verkozenen waren al eens lid van het Vlaams Parlement of hadden een mandaat in een andere assemblée. Daarnaast werden 57 Vlaamse volksvertegenwoordigers herverkozen.

09u30 Aankomst en verwelkoming in de Zuilenzaal ​

10u00 Koepelzaal ​

- Verwelkoming door Martine Goossens, secretaris-generaal ​

- Uiteenzetting over de politieke werking van het Vlaams Parlement in de eerste weken van het zittingsjaar 2024-2025, door Gerit Vermeylen, directeur Directie Decreetgeving

- Voorstelling van het Algemeen Secretariaat ​

- Presentaties van de para-parlementaire instellingen: ​

​ ​ - Myriam Parys, Vlaamse Ombudsvrouw ​

​ ​ - Caroline Vrijens, Kinderrechtencommissaris ​

​ ​ - Nils Duquet, Directeur Vlaams Instituut voor Vrede en Geweldpreventie ​

11u00 Rondleiding in het Vlaams Parlement en het Huis van de Vlaamse volksvertegenwoordigers

12u00 Receptie en lunch ​

Uitnodiging voor de pers

De pers is van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn vanaf het begin van het programma tot en met de rondleiding. Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen bij de persvoorlichter.

Dirk Nuyts

Persvoorlichter Vlaams Parlement