Voorzitter Schots Parlement bezoekt Vlaams Parlement

Op donderdag 20 oktober brengt de nieuwe voorzitter van het Schots Parlement, Ken Macintosh, een bezoek aan het Vlaams Parlement. Dit is het eerste buitenlands bezoek in zijn functie.

In mei 2015 bracht een delegatie van het Vlaams Parlement onder leiding van voorzitter Peumans een tweedaags bezoek aan Schotland en het Schots Parlement. Voorzitter Peumans nodigde tijdens dat bezoek de toenmalige Presiding Officer (voorzitter) van het Schots Parlement, mevrouw Tricia Marwick, uit voor een tegenbezoek.

Na de verkiezingen van 5 mei 2016 voor het Schots Parlement, werd op 12 mei 2016 Ken Macintosh (Labour) verkozen tot nieuwe voorzitter. In het kader van zijn felicitaties voor deze verkiezing, herhaalde voorzitter Peumans aan de heer Macintosh zijn uitnodiging voor een bezoek aan het Vlaams Parlement.

De nieuwe voorzitter van het Schots Parlement is nu op deze uitnodiging ingegaan en zal op donderdag 20 oktober 2016 een bezoek brengen aan het Vlaams Parlement. Dit bezoek vormt voor hem het eerste buitenlands bezoek in zijn functie.

Onderwerp van het bezoek zijn de relaties tussen Vlaanderen en Schotland en tussen het Vlaams Parlement en het Schots Parlement in het bijzonder. Verder zal men van gedachten wisselen over de parlementaire werking in het algemeen.

De pers wordt uitgenodigd bij dit bezoek.

Programma:

14.50 uur: Verwelkoming door voorzitter en leden van het Bureau in het Peristilium met fotosessie

14.55 uur: Verwelkoming, onderteking Guldenboek, groepsfoto in de Zuilenzaal

15.15 uur: Bezoek aan de Koepelzaal

15.35 uur: Vergadering over o.m. de commissiewerking van het Vlaams Parlement in de Bureauzaal

17.30 uur: Einde van het bezoek