Vlaams Parlement opent op 24 september nieuw zittingsjaar

Op maandag 24 september opent het Vlaams Parlement het nieuwe zittingsjaar 2018-2019 met de Septemberverklaring van de Vlaamse Regering. Op woensdag 26 september wordt hierover gedebatteerd.

Verkiezing Bureau en toespraak voorzitter

Bij het begin van een nieuw parlementair jaar verkiest de plenaire vergadering uit haar leden een voorzitter, ondervoorzitters en secretarissen. Samen vormen zij het Bureau (dagelijks bestuur van het parlement). De voorzitter houdt tijdens de openingsvergadering zoals gewoonlijk een toespraak naar aanleiding van het nieuwe parlementaire werkjaar.

Eedaflegging nieuw lid

In juli 2018 nam Ann Brusseel, Open Vld, ontslag als Vlaams Parlementslid om directeur te worden bij de Erasmushogeschool te Brussel. Haar plaatsvervanger, Franc Bogovic, zal op 24 september de eed afleggen als Vlaams volksvertegenwoordiger.

Septemberverklaring

Bij de opening van het nieuwe zittingsjaar legt de Vlaamse Regering de Septemberverklaring af in de plenaire vergadering. Daarin belicht minister-president Geert Bourgeois de algemeen maatschappelijke situatie in Vlaanderen en de krachtlijnen van de Vlaamse begroting voor het volgende jaar.

Na de openingszitting vindt in de Frans Masereelzaal een persconferentie plaats van de Vlaamse Regering.

Het parlementaire debat over de Septemberverklaring volgt op woensdag 26 september om 14u. Na het debat stemt het parlement over de Septemberverklaring.

Geen vragenuurtje op woensdag

Er zullen op woensdag 26 september uitzonderlijk geen Actuele Vragen worden gesteld omwille van het debat over de Septemberverklaring. Het eerste vragenuurtje van de nieuwe zittingsperiode is voorzien op woensdag 3 oktober 2018.

Livestream

De plenaire vergaderingen van het Vlaams Parlement worden LIVE uitgezonden via de website:

• de openingszitting van 24 september, 14u, via https://bit.ly/2OCevZ3
  • het debat over de Septemberverklaring op 26 september, 14u, via https://bit.ly/2QHQvVG.

Jan Peumans

voorzitter