Vlaams Parlement ontvangt Nobelprijswinnares Nadia Murad

Op 25 maart ontvangt het Vlaams Parlement mevrouw Nadia Murad, de Jezidische mensenrechtenactiviste die in 2018 de Nobelprijs voor de Vrede ontving.

Nadia Murad werd in de Islamitische Staat misbruikt als seksslavin. Na haar vlucht uit IS-gebied naar Europa wierp ze zich op als woordvoerster van de slachtoffers van het seksueel geweld door IS op vrouwen. Zij vestigde daarmee ook de aandacht op het lot van de jezidi’s in Irak, een religieuze minderheid die het slachtoffer is van een genocide door IS.

Op 16 december 2015 gaf Nadia Murad een beklijvende getuigenis tijdens de eerste hoorzitting van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties over mensenhandel. Zij is sinds 16 september 2016 de eerste goodwillambassadeur van de Verenigde Naties voor de Waardigheid van de Slachtoffers van Mensenhandel.

In 2018 kreeg zij de Nobelprijs voor de Vrede voor haar inspanningen om een eind te maken aan het gebruik van seksueel geweld als oorlogswapen.

Ontvangst door parlement en regering

De voorzitter van het Vlaams Parlement, Jan Peumans, en de Minister-president van de Vlaamse Regering, Geert Bourgeois, zullen omstreeks 9u30 mevrouw Nadia Murad ontvangen in het Vlaams Parlement.

Daarop volgt een persmoment in aanwezigheid van mevrouw Murad.

Tijdens een bijeenkomst met Vlaamse volksvertegenwoordigers en genodigden zal mevrouw Nadia Murad vervolgens een getuigenis afleggen. De aanwezigen krijgen dan de gelegenheid vragen te stellen.

9u30 – 10u00: Ontvangst en Persmoment in het Peristilium

• Ontvangst door Jan Peumans, voorzitter van het Vlaams Parlement en Geert Bourgeois, Minister-president van de Vlaamse regering, in het Peristilium
  • Aansluitend persmoment met mevrouw Nadia Murad, de voorzitter van het Vlaams Parlement en de Minister-president en in het Peristilium

10u00 – 11u30: Zitting in de Rik Wouterszaal

• Opening door Geert Bourgeois, Minister-president van de Vlaamse regering
  • Getuigenis door mevrouw Nadia Murad
  • Tussenkomsten uit de zaal
  • Slotwoord door Jan Peumans, voorzitter Vlaams Parlement

Het Vlaams Parlement nodigt de pers uit op het persmoment en de zitting.

Ingang: Leuvenseweg 86

De pers dient zijn aanwezigheid vooraf te melden via [email protected].