Vlaams Parlement herdenkt 25-jarig jubileum

Op 21 mei 2020 viert het Vlaams Parlement zijn 25-jarig jubileum. Precies 25 jaar geleden vonden op die dag de eerste rechtstreekse verkiezingen plaats voor het Vlaams Parlement.

Op 21 mei 1995 trok de Vlaming naar de stembus om voor de eerste keer de 124 leden van het Vlaams Parlement rechtstreeks te verkiezen. Voor deze verkiezingen waren de Vlaamse verkozenen in de Kamer en de Senaat tegelijk ook lid van de toenmalige Vlaamse Raad.

Sinds 1995 vonden er zes rechtstreekse Vlaamse verkiezingen plaats en werden er zes parlementsvoorzitters verkozen: Norbert De Batselier, Marleen Vanderpoorten, Jan Peumans, Kris Van Dijck, Wilfried Vandaele en Liesbeth Homans.

Huidig voorzitter Liesbeth Homans: “Inmiddels is het Vlaams Parlement gegroeid, zowel als wetgevende macht, maar ook qua uitstraling en als centrum van de Vlaamse democratie. Het Vlaams Parlement staat al 25 jaar garant voor politieke discussies en beslissingen die de toekomst van Vlaanderen definitief vorm geven.”

Het Vlaams Parlement is al 25 jaar een open huis voor iedereen en ontvangt jaarlijks meer dan 40.000 bezoekers. De infrastructuur staat ter beschikking van het Vlaamse middenveld in de ruimste zin van het woord. Er is een educatief Bezoekerscentrum met de geschiedenis van Vlaanderen en het parlement. En iedereen kan de parlementaire vergaderingen volgen via televisie (vlaamsparlement.tv) of via de website (www.vlaamsparlement.be).

Door de coronacrisis zijn er geen herdenkingen of speciale activiteiten gepland.

Liesbeth Homans: ”Het Vlaams Parlement geeft in deze tijden voorrang aan de corona-crisis. Pas wanneer die voorbij is, zullen we de tijd nemen om dit jubileumjaar samen met zoveel mogelijk Vlamingen  op gepaste wijze te herdenken.”

Om het jubileum niet helemaal onopgemerkt te laten voorbijgaan, is er wel een  videoboodschap van de parlementsvoorzitter die vanaf 21 mei via de website van het Vlaams Parlement en sociale media zal verspreid worden.

Dirk Nuyts Persvoorlichter Vlaams Parlement