Vlaams Parlement gaat werken aan nieuwe staatshervorming

Het Vlaams Parlement keurde in december de oprichting en samenstelling goed van een nieuwe werkgroep Institutionele Zaken. Deze werkgroep vormt een antwoord op de uitnodiging van de Vlaamse Regering om concrete voorstellen uit te werken voor een nieuwe staatshervorming. Op maandag 18 januari ging de werkgroep van start.

Opdracht

De werkgroep heeft als opdracht een voorstel voor een gewenste staatsinrichting uit te werken waarbij de institutionele hindernissen worden aangepakt. Daarbij moet zij een model van besluitvorming ontwikkelen dat efficiëntie en de democratische beginselen met elkaar verzoent.

Samenstelling

De werkgroep is samengesteld uit 14 leden: 7 vaste en 7 plaatsvervangende leden. Parlementsvoorzitter Liesbeth Homans (N-VA) zal de werkgroep voorzitten.

Liesbeth Homans: ”Ik heb bijzonder veel verwachtingen van deze werkgroep. Zoals ik reeds naar aanleiding van de Vlaamse feestdag verklaarde, is het belangrijk dat het Vlaams Parlement het lot van de Vlamingen veel meer in eigen handen kan nemen. Ik verwees toen ook al naar de befaamde vijf resoluties die o.m. gaan over meer samenhangende bevoegdheidspakketten. De coronacrisis zorgt voor een momentum. Door meer coherente en homogene bevoegdheden hadden veel problemen immers voorkomen kunnen worden en zou er sneller geschakeld kunnen worden.”

De vaste en plaatsvervangende leden zijn:

• N-VA: Liesbeth Homans (vz), Karl Vanlouwe - Plaatsvervangers: Axel Ronse, Paul Van Miert
  • Vlaams Belang: Chris Janssens - Plaatsvervanger: Filip Dewinter
  • CD&V: Peter Van Rompuy - Plaatsvervanger: Koen Van Den Heuvel
  • Open Vld: Willem-Frederik Schiltz - Plaatsvervanger: Gwendolyn Rutten
  • Groen: Björn Rzoska - Plaatsvervanger Stijn Bex
  • sp.a: Caroline Gennez - Plaatsvervanger: Hannelore Goeman

Opstart

De werkgroep Institutionele Zaken kwam vandaag voor de eerste keer samen achter gesloten deuren. De leden maakten concrete afspraken over hoe men de werkzaamheden zal aanpakken.

Zo werd beslist dat de werkgroep Institutionele Zaken wekelijks fysiek vergadert op maandagnamiddag. De vergaderingen zijn openbaar en worden live gestreamd.

De werkgroep zal 3 grote thema’s behandelen in de volgende volgorde:

• homogene bevoegdheidspakketten,
  • financiële en fiscale autonomie,
  • toekomstig staatsmodel.

De fracties dienen tegen vrijdag 22 januari een lijst te bezorgen aan de voorzitter van de bevoegdheden/thema’s waarover zij wensen te debatteren. De voorzitter legt dan een uitgewerkt voorstel, inclusief volgorde van behandeling, voor aan de werkgroep op de eerstvolgende vergadering van 25 januari. In een volgende stap wordt dan bepaald wie de fracties per bevoegdheid/thema willen bevragen via hoorzittingen of eventueel in de vorm van een schriftelijk advies of standpunt. De hoorzittingen gaan van start in februari.

De leden beslisten principieel dat de werkgroep Institutionele Zaken alvast werkzaam is tot begin 2022.