Rapport lokale aanpak radicalisering

De Commissie voor de Bestrijding van Gewelddadige Radicalisering van het Vlaams Parlement debatteert op woensdag 1 juli over het Vlaams beleid inzake de lokale aanpak en preventie van radicalisering.

De Commissie voor de Bestrijding van Gewelddadige Radicalisering komt voor het eerst weer samen sinds de coronacrisis. Vlaams minister Zuhal Demir zal in deze vergadering eerst negen parlementaire vragen beantwoorden die te maken hebben met radicalisering.

Aansluitend zullen de commissieleden zich buigen over het Vlaams beleid inzake de lokale aanpak van radicalisering. Aanleiding vormt het rapport van het Vlaams Vredesinstituut (VVI) dat in opdracht van de Commissie werd opgesteld. Sinds 2018 doet het Vlaams Vredesinstituut (VVI) onderzoek naar de uitvoering van het Vlaams actieplan ter preventie van gewelddadige radicalisering en polarisering. Een eerste onderzoeksproject focust op de lokale aanpak en preventie van radicalisering.

De leden van de commissie wisselen van gedachten over dit onderzoeksrapport met Nils Duquet, directeur ad interim van het VVI, en met Maarten Van Alstein, onderzoeker van het VVI.

Praktisch

• De vergadering van de Commissie voor de Bestrijding van Gewelddadige Radicalisering vindt plaats op woensdag 1 juli, vanaf 9u, in de Antoon Van Dyckzaal. Het rapport van het VVI komt omstreeks 11u aan bod.
  • De agenda en LIVE-stream kan men raadplegen op de website: https://bit.ly/3ihf9um
  • vlaamsparlement.tv zendt de vergadering uit via Telenet kanaal 42; Proximus TV kanaal 175; Orange kanaal 80.

Chris Janssens

Voorzitter Commissie voor de Bestrijding van Gewelddadige Radicalisering