Pools Holocaust-overlevende Marian Turski bezoekt Vlaams Parlement

Op 18 september brengt de Pool Marian Turski, één van de laatste overlevenden van de Holocaust, een bezoek aan het Vlaams Parlement. Voorzitter Jan Peumans zal hem ontvangen.

Marian Turski is een vooraanstaand Pools historicus en journalist, en met zijn 91 jaar oud één van de laatste overlevenden van de Holocaust. Hij leefde in gevangenschap in het ghetto van Lodz vanaf 1942, vanwaar hij in 1944 werd gedeporteerd naar het concentratiekamp in Auschwitz. Na de Dodenmars naar Buchenwald te hebben doorstaan, werd hij uiteindelijk in 1945 bevrijd uit het kamp in Theresienstadt. Turski besloot zich als journalist en schrijver in te zetten voor de mensenrechten.

In dat kader komt hij op uitnodiging van de Algemene Afvaardiging van de Vlaamse Regering in Polen, naar Vlaanderen voor in het bijzonder een bezoek aan de Dossinkazerne in Mechelen. In zijn programma is op maandag 18 september ook een bezoek aan het Vlaams Parlement voorzien waar voorzitter Jan Peumans hem zal ontvangen.

Marian Turski is voorzitter van het Joods Historisch Instituut en één van de stichters van het Museum voor de Geschiedenis van de Poolse Joden, ook wel POLIN genoemd, in Warschau dat werd geopend in 2014. Voor zijn inspanningen ter nagedachtenis aan de Holocaust heeft hij vele prestigieuze onderscheidingen wereldwijd ontvangen, waaronder het Franse Légion d’Honneur (2012), het Duitse Großes Verdienstkreuz (2013) en de Poolse Gloria Artis-medaille (2015). Hij ontving voor zijn negentigste verjaardag talrijke felicitaties van o.a. Barack Obama, Shimon Peres en Angela Merkel.

• Praktisch: Marian Turski wordt vanaf 14u ontvangen in het Vlaams Parlement (hoofdingang, Hertogsstraat 6) waar er bij aankomst een fotomoment is voorzien.