Jongeren nemen op Kinderrechtendag het Vlaams Parlement over

70 jongeren tussen 14 en 18 jaar uit heel Vlaanderen laten op 19 november 2021 hun stem horen in het Vlaams Parlement op de eerste Kinderrechtendag. Tijdens de voormiddag zetten ze hun ideeën om in standpunten over de thema’s klimaat, gelijke kansen, mobiliteit, onderwijs, vrije tijd en welzijn. In de namiddag gaan ze in zes commissievergaderingen hierover in gesprek met de Vlaamse volksvertegenwoordigers.

Met deze eerste editie van de Kinderrechtendag wil het Vlaams Parlement de jongeren zelf horen en hen een stem geven in het parlement. 70 jongeren zullen tijdens de Kinderrechtendag de zitjes innemen van de parlementsleden. In zes commissievergaderingen zullen zij met hen in gesprek gaan over de thema’s die hen het nauwst aan het hart liggen: klimaat, gelijke kansen, mobiliteit, onderwijs, vrije tijd en welzijn.

Liesbeth Homans, voorzitter van het Vlaams Parlement, trapt samen met Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens, dagmoderator Kristel Verbeke en de 15-jarige Benjamin de dag in gang.

Benjamin: “Toen ik ongeveer een jaar geleden de kans kreeg om in gesprek te gaan met mevrouw Homans, legde ik haar uit hoe belangrijk ik het vond om jongeren in het parlement vaker aan het woord te laten. Ze beloofde me toen om ons zeker opnieuw uit te nodigen. Ik geef toe dat ik er op dat moment een beetje sceptisch over was, maar toch zullen we er allemaal zijn op de Kinderrechtendag! Ik vind het geweldig!”

Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media, sluit de dag af.

6 onderwerpen

De zes betrokken commissies krijgen een gelegenheidsnaam en behandelen volgende onderwerpen:

Story image

Op het einde van de Kinderrechtendag zullen de jongeren hun bevindingen en aanbevelingen, in de vorm van een resolutie overhandigen aan de volksvertegenwoordigers. Nadien zullen de jongeren ook verder opvolgen wat de parlementsleden met hun voorstellen zullen doen.

Organisatie van de Kinderrechtendag

De Kinderrechtendag komt er op vraag van het Vlaams Parlement. Aanleiding was de ontvangst van een delegatie jongeren in de Commissie Jeugd op 28 mei 2020 waar zij hun verhaal brachten over de impact van de coronacrisis op kinderen en jongeren.

Voor de organisatie van de Kinderrechtendag deed het parlement een beroep op het Kinderrechtencommissariaat. Zij sloegen de handen in elkaar met het Kenniscentrum Kinderrechten, de Kinderrechtencoalitie, de Vlaamse Scholierenkoepel, de Vlaamse Jeugdraad en de educatieve dienst van het parlement.

Praktische info voor de pers

• Op 19 november, vanaf 11u, ontvangst van de pers in de Masereelzaal.
  • Het nemen van foto’s en opnames is mogelijk vanaf 11u tot 12u45.
  • Tijdens de lunch zijn interviews mogelijk. Gelieve hiervoor eerst Chris Vleugels (medewerker Kinderrechtencommissariaat) aan te spreken.
  • De pers dient altijd toestemming te vragen van de jongeren vooraleer hen te fotograferen, te filmen of quotes van hen te posten. Sommige jongeren willen niet in beeld komen. Zij zullen een opvallende rode sticker dragen.

Liesbeth Homans, voorzitter Vlaams Parlement

Caroline Vrijens, Kinderrechtencommissaris

Contacten:

• Dirk Nuyts, persvoorlichter Vlaams Parlement, 0473 74 94 45
  • Chris Vleugels, contactpersoon interviews met jongeren, 0471 79 10 90
  • Caroline Vrijens, Kinderrechtencommissaris, 0494 99 09 92
  • Lien Magerman, Coördinator Kinderrechtencoalitie, 0486 20 00 64
Programma Kinderrechtendag Programma Kinderrechtendag 19 november 2021.docx - 14 KB