Dubravka Šuica, Vice-voorzitter van de Europese Commissie bezoekt Vlaams Parlement

Op woensdag 5 mei 2020 brengt Dubravka Šuica, Vice-voorzitter van de Europese Commissie bevoegd voor democratie en demografie, een bezoek aan het Vlaams Parlement. Bij die gelegenheid zal zij de plenaire vergadering toespreken in de Koepelzaal.

Dag van Europa

9 mei is Dag van Europa, de verjaardag van de Schuman-verklaring en het jaarlijkse feest van vrede en eenheid in Europa. Deze feestdag is de directe aanleiding om de Vice-voorzitter van de Europese Commissie uit te nodigen in het Vlaams Parlement.

Het is inmiddels een jaarlijkse gewoonte geworden dat het Vlaams Parlement rond deze datum een vooraanstaand Europees figuur uitnodigt. Zo kreeg het parlement in 2018 als laatste in die rij Jean-Claude Juncker, toenmalig voorzitter van de Europese Commissie, over de vloer. 2019 was een verkiezingsjaar en in 2020 belette de Corona-pandemie elk bezoek.

Liesbeth Homans: “Met de ontvangst van Dubravka Šuica bouwt het Vlaams Parlement verder aan zijn internationale uitstraling en versterkt het zijn ambitie om zijn internationale bevoegdheden ten volle uit te oefenen. Dit bezoek sluit ook mooi aan bij de herdenking van 50 jaar Vlaams Parlement. In haar functie van Europees Vice-voorzitter bevoegd voor democratie en demografie is mevrouw Šuica op dit moment een ideale gastspreker omdat het Vlaams Parlement dit jaar 50 jaar democratie in Vlaanderen herdenkt.”

Liesbeth Homans, voorzitter van het Vlaams Parlement, en een delegatie van het Uitgebreid Bureau zullen Dubravka Šuica verwelkomen en haar uitnodigen het Gulden Boek te ondertekenen. Aansluitend zal de Vice-voorzitter van de Europese Commissie de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement toespreken.

Conferentie over de Toekomst van Europa

Dubravka Šuica zal in haar functie als Co-voorzitter van de Raad van Bestuur van de Conferentie over de Toekomst van Europa toelichting geven bij de opzet van deze conferentie. Via deze conferentie zal de Europese burger de unieke kans krijgen om van gedachten te wisselen over de uitdagingen en prioriteiten van Europa en concrete voorstellen op de agenda te zetten. Dat kan via het meertalige digitale platform (futureu.europa.eu), via Europese burgerpanels en ook in de plenaire vergadering zelf van de Conferentie. De EU-Vice-voorzitter zal het in het Vlaams Parlement hebben over de rol die parlementen daarin kunnen spelen.

Tot slot zullen de Vlaamse volksvertegenwoordigers in debat kunnen treden met de gastspreker.

Praktisch

• De ontvangst vindt plaats vanaf 14u in het Peristilium (hoofdingang) van het Vlaams Parlement.
  • Het einde van het bezoek is voorzien om 15u40.
  • Aansluitend op het bezoek wordt de plenaire vergadering voortgezet met het vragenuurtje en de behandeling van de andere agendapunten.
  • De plenaire vergadering kan live gevolgd worden via de website van het Vlaams Parlement.
Dirk Nuyts Persvoorlichter Vlaams Parlement