De onderzoekscommissie PFAS-PFOS gaat van start en plant onmiddellijk ontmoeting met de bewoners in en rond Zwijndrecht

Vandaag werd de onderzoekscommissie PFAS-PFOS officieel geïnstalleerd in het Vlaams Parlement. Deze commissie zal zich de komende periode buigen over de PFOS-vervuiling op en rond de de 3M-site en de omgeving in Zwijndrecht, en de gevolgen hiervan voor de gezondheid. De plenaire vergadering van 16 juni besliste hierover bij motie.

In de commissie zetelen Hannes Anaf (Vooruit, voorzitter), Koen Daniëls (N-VA, eerste ondervoorzitter), Chris Janssens (VB, tweede ondervoorzitter), Tinne Rombouts (CD&V, verslaggever), Willem-Frederik Schiltz (Open VLD, verslaggever), Mieke Schauvliege (Groen, verslaggever), Imade Annouri (Groen), Bart Claes (Vlaams Belang), Piet De Bruyn (N-VA), Stijn De Roo (CD&V), Gwenny De Vroe (Open Vld), Andries Gryffroy (N-VA), Joris Nachtergaele (N-VA), Freya Perdaens (N-VA), Stefaan Sintobin (Vlaams Belang) en Jos D’Haese (PVDA, toegevoegd lid). De commissies zullen telkens doorgaan op vrijdag.

De parlementsleden beslisten om onmiddellijk van start te gaan. De grootste bezorgdheid is nu de gezondheid van de bewoners in de omgeving van Zwijndrecht. De parlementsleden laten zich bijstaan door een magistraat, om zo te vermijden dat er juridische onjuistheden zouden gebeuren die in de toekomst gevolgen kan hebben voor het gerechtelijk onderzoek en strafvordering.

De eerste twee sessies zullen de parlementsleden gebruiken om de problematiek met betrekking tot PFOS inhoudelijk in kaart te brengen. Na verschillende experten te hebben gehoord, plant de commissie een ontmoeting met de bewoners en landbouwers in en rond Zwijndrecht. Daarnaast gaan ze ook op plaatsbezoek op de 3M-site en de omgeving in Zwijndrecht. Intussen zullen relevante studies, nota’s en andere documentatie omtrent PFOS opgevraagd worden.

Hannes Anaf

Voorzitter Onderzoekscommissie PFAS-PFOS