Beslissingen Uitgebreid Bureau met betrekking tot de parlementaire onderzoekscommissie

Op 16 juni 2021 hechtte de plenaire vergadering unaniem haar goedkeuring aan de Motie tot uitoefening van het recht van onderzoek naar de aanpak van de met PFOS vervuilde gronden op de Oosterweelwerf en de gevolgen voor de volksgezondheid.

Het Uitgebreid Bureau besliste vandaag om de commissie de naam ‘parlementaire onderzoekscommissie PFAS-PFOS’ te geven en het aantal leden vast te leggen op 15 leden (5 voor N-VA, 3 voor Vlaams Belang, 2 voor CD&V, 2 voor Open VLD, 2 voor Groen en 1 voor Vooruit). Deze beslissingen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de plenaire vergadering van woensdag 23 juni 2021.

Met betrekking tot een parlementaire onderzoekscommissie gelden volgende afspraken:

• Bij de samenstelling van een onderzoekscommissie moet rekening gehouden worden met de evenredige vertegenwoordiging van de fracties.
  • Een onderzoekscommissie heeft alleen effectieve leden, geen plaatsvervangers en geen toegevoegde leden.
  • De kandidaat-commissieleden worden door de erkende fracties voorgedragen. De lijst met voorgedragen kandidaten wordt door de plenaire vergadering van 23 juni goedgekeurd.
  • De onderzoekscommissie benoemt zelf een voorzitter, een eerste ondervoorzitter, een tweede ondervoorzitter en één of meer verslaggevers. In afwachting van die benoeming wordt het voorzitterschap bij het begin van de eerste vergadering waargenomen door de parlementsvoorzitter.
  • In de aangenomen motie tot uitoefening van het recht van onderzoek legde het Vlaams Parlement de werkingsduur van de onderzoekscommissie vast op 31 januari 2022. Deze datum geldt als deadline voor het indienen van het eindverslag aan de plenaire vergadering.
  • De vergaderingen van de onderzoekscommissies zijn openbaar, tenzij de commissie - bij gewone meerderheid - beslist om met gesloten deuren te vergaderen. Over de regeling van de werkzaamheden en andere administratieve aangelegenheden wordt altijd met gesloten deuren vergaderd.
  • De volksvertegenwoordigers die geen deel uitmaken van de onderzoekscommissie hebben toegang tot alle commissievergaderingen, maar mogen er het woord niet voeren en zijn niet stemgerechtigd.

De installatievergadering van de parlementaire onderzoekscommissie PFAS-PFOS vindt plaats op vrijdag 25 juni om 10u in de Koepelzaal.

Liesbeth Homans

Voorzitter Vlaams Parlement