Beslissing van de Deontologische Commissie

De Deontologische Commissie van het Vlaams Parlement boog zich vandaag over vier klachten die werden ingediend tegen Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (cd&v) omwille van een mogelijke overtreding van de Deontologische Code.

De Deontologische Commissie heeft vandaag vier klachten - van twee burgers en twee Vlaamse volksvertegenwoordigers - tegen Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (cd&v) behandeld.

De Deontologische Commissie heeft, na volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne en de twee klagende volksvertegenwoordigers te hebben gehoord, de klachten onderzocht en ontvankelijk verklaard, en heeft beslist dat de aangebrachte feiten een overtreding van de Deontologische Code inhouden omdat de heer Bothuyne in zijn contacten met de Vlaamse overheid en de stad Oudenaarde de terughoudendheid die voortvloeit uit artikel 5 van de Deontologische Code voor Vlaamse volksvertegenwoordigers onvoldoende heeft gerespecteerd. Om die reden besliste de Deontologische Commissie om de enige door de Code voorziene sanctie toe te passen en bijgevolg op de volgende plenaire vergadering een blaam uit te spreken t.a.v. de heer Robrecht Bothuyne.

Liesbeth Homans

Voorzitter Deontologische Commissie